fredag 10 februari 2012

Dumle mousse




Leila hon kan hon! Hennes dumle mousse har blivit en klassiker i vårt efterrätts-kök. Hennes bok One More Slice kan man nu klicka hem på bokrean. Är även sugen på Fredagsmys-boken bara för att deras tidigare var så himla fin, och underbar copy. På tal om fin bok, men helt fel säsong... Den här är bara så härlig, provläs själva och se.

Trevlig fredag!

Dumle mousse, 4-6 portioner
200 g mörk choklad 70%

2 äggulor

2 msk socker

1 msk espresso kaffe

1-2 msk rom eller whiskey

2 dl vispgrädde

1 dl crème fraiche

1/2 påse dumlekola

Gör så här
1. Krossa chokladen genom att slå en oöppnad förpackning i bänken ett par gånger.
2. Smält chokladen i en skål över vattenbad
3. Vispa gulor med socker vitt.
4. Blanda kaffe och sprit i äggsmeten.
5. Vispa grädde och crème fraiche tillsammans till lättvispad konsistens.
6. Blanda ner chokladen i äggsmeten.
7. Vänd ner den lättvispade grädden lite i taget.
8. Hacka dumlekolan och blanda i moussen, spara lite till toppen.
9. Garnera gärna med snygg choklad

7 kommentarer:

  1. mums. mums. mums.

    ... och nu är mina armband snart i shoppen. ska bara friskna till från värsta flunsan ever.

    trevlighelg!!!!

    SvaraRadera
  2. Oj oj... jag som precis tryckt i mig massa tårta och tänkte att jag aldrig kommer vilja ha nån efterrätt igen. Så sätter jag mig bakom datorn och nu känner jag att jag måste ha Dumlemousse. Typ imorrn!

    SvaraRadera
  3. Kul att höra att julens godsaker var bra. Den stod på min tavellist i köket hela julen, men bläddrade knappt igenom den, ooops

    SvaraRadera
  4. Glömde ju.....O la la, kan man lägga in ett önskemål om denna desserten om sisådär två veckor ;)

    SvaraRadera
  5. Tack för det receptet! Min absoluta favorit. Ytterkruk/ skålarna kommer förresten från Svenskt Tenn!

    Fin fortsättning på helgen.

    Carina

    SvaraRadera
  6. Oj, det här såg ju alldeles löjligt gott ut! Hjälp, vad jag blir sugen :oD

    //Linda

    SvaraRadera
  7. Mums....till en chokladälskare som jag :) Detta lät så gott. Det måste nog testas snart när lusten faller på.
    Ha de super från Maria ♥

    SvaraRadera