lördag 19 maj 2012

Focaccia på 8-10 minuter


När man har en tre veckors gammal (inte så värst gammal) bebis måste det väl vara ok att ta en genväg när man har middagsgäster en vardagskväll? Att kliva över moment som bakning, jäsning och läsa recept? Eller vänta lite nu, med eller utan spädis är det givetvis helt okej att ta genvägar. Speciellt när de är smarta och resulterar i tummen upp från alla runt bordet. Speciellt då. 

Jag har en gång provat shake'n bake muffins och det är verkligen big no no, absolut noll tummar upp. Smaklöst och värdelöst. Men här, vänner av fiffiga-genvägar, har jag ett tips som garanterat får sommarens bufféer att lyfta. Focaccia på åtta minuter. Från start till landning. 

Ni vet pizza kit på rulle inklusive tomatsås som man hittar i kyldisken? Samma märke har Focaccia på rulle. Vi snackar, öppna påse, tulla ut på plåt, smaksätt ( i mitt fall olivolja, flingsalt och färsk timjan) in i ugnen - 8 minuter. Focaccia = klar.

Bjöd jag på något mer? Självklart. Brie-tårta och Sydfransk fiskgryta - en vardagsfavorit hos oss.  

2 kommentarer:

  1. Ljuvligt gott!
    Hade mer än gärna ätit hemma hos dig en vardagskväll!!!
    Genvägar - älskar't!

    Kram & happy lördag!
    Idag ska jag knåpa ihåg dina frågor ;) ska bara gjuta lite först ...

    SvaraRadera
  2. Såklart Anna! Det låter underbart gott. Kram!

    SvaraRadera