onsdag 13 februari 2013

Beautiful Creatures


I maj låg boken på mitt sängbord, igår såg jag filmen. Beautiful Creatures.

I ett litet inskränk samhälle där den djupt kristna befolkningen har svartlistat all 'opassande' litteratur är det svårt att vara annorlunda. Där har ni utgångsläget för vårt, eller i alla fall mitt, nya kärlekspar i kategorin vacker tonårskärlek. 16-åriga Lenas krafter är i allra högsta grad annorlunda, men Ethans dragningskraft till henne gör det omöjlig att motstå hennes närhet, precis som den första ungdomskärleken. Jag tror ingen av recensionerna kommer utelämna paralleller till Bella och Edward i The Twilight Saga och eventuellt även till Hungerspelen, vilket alla handlar om den första vackra oförstörda (och lite komplicerade) kärleken. För mig som obotlig romantik-narkoman är detta julafton, jag får verkligen aldrig nog.

Som boken framsida säger: Is Falling in Love the Beginning... or the End?

Addera humor, specialeffekter och häxkrafter vilket får mig att tänka på Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren bok Cirkeln, boken i dito kategori som trollbundit mig de senaste veckorna.

För mig är skådespelarna i huvudrollerna okända namn, vilket jag bara tycker är positivt. Däremot, de för mig kända namnen, Jeremy Irons och Emma Thompson gör strålande insatser. Strålande.



Idag tittade jag på trailen (tryck på HQ-symbolen om bilden är oskarp) och blev sugen att se den igen. Med andra ord, väldigt gott betyg. Filmen har premiär i morgon, 130213.


4 kommentarer:

  1. Oj, låter som något för mig! Ska först läsa Hungerspelen och se den, men den här får skrivas upp på listan också. Hej, jag heter Sara och jag är besatt av tonårsromantik... Puss

    SvaraRadera
  2. Åh, såg reklam för den filmen och blev så sugen på att se! Kanske ska läsa boken först?

    Ha en fin dag! kram

    SvaraRadera
  3. Å mums, jag har varken läst boken eller sett filmen, något att se fram emot mao :-) :-)

    Kram

    SvaraRadera