torsdag 12 december 2013

Två gånger är en tradition


- Vem är Petra nu igen, undrar mannen. 
- Du vet Petra som jag bakade praliner med förra året.
- Ja-ha, en blogg-kompis?... 
- Jaaa, fast hon finns numera "på riktigt" också...

Jag filosoferar över om våra barn komma att skilja på vänner de möter på nätet eller i skolan... Jag tror starkt att vi "vuxna" måste komma in i matchen och inse att det är ingen direkt skillnad. Kompis som kompis, n'est pas?  

Förra året bakade Petra och jag eget julgodis och idag var det dags för den stora bak-dagen och ni vet väl vad man säger när någonting händer för andra gången vid samma tidpunkt..? Då är det en tradition! Hurray! 

Den stora vinnaren 2012 blev 'Black and white'  så den kvalade vidare ill årets bak, fast med mörk utsida... av praktiska skäl. Förmodligen ännu godasre om du frågar mig, men frågan är om namnet 'black & white' borde ändras till 'brown & black'... Produktutveckling på hög nivå. 

Sammanlagt tre sorter godis och en 'sjuhelsickes' trevlig dag. Tack!



Här kommer receptet.

Black & white/brown praliner 
(ca 20 praliner)

1 paket Oero kex (154g)
60-70 g philadelphia-ost (börja med ca 60g)
Ca 130g vit eller/och mörk choklad

Mixa Oreo kexen tills de blir riktigt fint mixade som ett mjöl. Blanda kexmjölet med philadelphiaost och forma till runda kulor. Massan ska gå lätt att forma. Börja med ca 60 g philadelphiaost och tillsätt mer efter hand tills massan är lagom. Lägg kulorna på fat med bakplåtspapper och ställ in i kylen tills de stelnat.

Smält den vita (eller mörka, eller båda) chokladen över ett vattenbad men låt sedan chokladen svalna innan du rullar kulorna i chokladen. (här krävs lite tålamod för att hitta den bästa tekniken... ibland även byta av choklad, från vit till brun...)

Spritsa choklad efter att kulan stelnat. Låt stå i kylen.

2 kommentarer:

  1. Två gånger är helt klart en tradition. En trevlig tradition. Tack för idag!!

    SvaraRadera
  2. Ååå de där ja. Gudars så goda de var. De gick åt fort på julbordet och fölsekalaset vill jag lova. Är det förresten inte så att du och jag fyller år på samma dag? Dessa blir en tradition på mina kalas nu tror jag. Annakulor kanske!?

    SvaraRadera